Maatregelen voor de dode hoek, EU of lokaal? | Intertruck
 
Home / Maatregelen voor de dode hoek, EU of lokaal?

Maatregelen voor de dode hoek, EU of lokaal?

Nog steeds vallen er jaarlijks wereldwijd vele doden en gewonden in het stadsverkeer door de dode- en blinde hoek van rechts afslaande trucks, bussen en bestelwagens. Ondanks dat het aantal verkeersslachtoffers in totaliteit afneemt, stijgt het aandeel van de fietsers hierin. Zij vormen meer dan de helft van het aantal ernstig gewonden. Helaas zijn de gevolgen voor slachtoffers en nabestaanden, maar ook voor chauffeurs enorm.

We zijn het er allemaal over eens dat het aantal verkeersslachtoffers door de dode hoek moet worden teruggedrongen. Niet alleen lokale instanties maar ook de afzonderlijke EU lidstaten doen hun best om de problematiek aan te passen op lokaal niveau.

 

Het wegwerken of verkleinen van de dode hoek

In Europa is sinds 2011 een algemene richtlijn van toepassing die een dodehoekspiegel op vrachtwagens verplicht stelt. In Nederland en België is deze spiegel als sinds 2003 verplicht. Maar helaas is gebleken dat de invoering hiervan geen blijvend effect heeft op het aantal ongevallen en slachtoffers. Ook camerasystemen worden ingezet om het zicht te vergroten.

 

 

Het waarschuwen van de bestuurder

Er zijn verschillende detectie- en waarschuwingssystemen die de chauffeur waarschuwen als een persoon of object zich in de dode hoek bevindt. Deze systemen bewijzen al jaren een effectieve bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Indien een persoon of object te dicht bij het voertuig komt, wordt de chauffeur gewaarschuwd door licht- en geluidsignalen in de cabine. Als een persoon of object dichterbij het voertuig komt, dan intensiveren de licht- en geluidsignalen. De chauffeur weet hierdoor dat hij direct moet reageren.

 

Het waarschuwen van de weggebruiker

Er wordt ook steeds meer actie ondernomen om de kwetsbare medeweggebruikers meer bewust te maken van de gevaren. Kinderen krijgen op jonge leeftijd al verkeerslessen op school en krijgen uitleg over de aanwezigheid en het gevaar van de dode hoek. Maar ook voor onderweg worden steeds meer maatregelen genomen om het bewustzijn van weggebruikers te vergroten.

Er zijn in de afgelopen jaren al grote stappen gemaakt, mede dankzij de Europese regelgeving. Maar het duurt vaak jaren voordat een nieuwe maatregel volledig is doorgevoerd. Daarom nemen sommige Europese landen extra maatregelen om de verkeersveiligheid te bevorderen.

 

Maatregelen in Frankrijk

De meest recente maatregel die is genomen is in Frankrijk. Vanaf 1 januari 2021 moeten vrachtwagens en bussen in de binnenstad voorzien zijn van een gele 'Angles morts' sticker om fietsers en voetgangers te waarschuwen voor de gevaren van de dode hoek.

Deze verplichting geldt voor alle voertuigen boven de 3,5 ton. Op vrachtwagens moeten de stickers op de rechter achterkant en op elke zijkant vooraan worden geplakt. Voor aanhangwagens en opleggers moet er rechtsachter een sticker worden aangebracht. Bij opleggers moeten de stickers aan de zijkant in de eerste meter achter de koppelingsschotel geplakt worden.

De afmeting en de kleuren waaraan de dodehoekstickers moeten voldoen, zijn strikt vastgesteld. Evenals de plek van de sticker. Heb je zelfklevende stickers of makkelijk te verwijderen magneetstickers nodig omdat je binnenkort naar Frankrijk moet? Onze artikelen voldoen aan de gestelde eisen.

IT 1001E 00001- Sticker 'Angles Mort' truck
IT 1001E 00002 - Sticker 'Angles Mort' bus
IT 1001E 00003 - Magnetisch bord 'Angles Mort' truck
IT 1001E 00004 - Magnetisch bord 'Angles Mort' bus
IT 1001E 00005 - Aluminium bord 'Angles Mort' truck
IT 1001E 00006 - Aluminium bord 'Angles Mort' bus

 

Maatregelen in Duitsland

Ook in Duitsland nemen ze extra maatregelen om de veiligheid te verhogen. Daar moeten nieuw afgeleverde en toegelaten voertuigen zwaarder dan 40 ton, per 1 juli 2020 verplicht voorzien zijn van een dodehoekassistent, de zogeheten Abbiege-assistent. Ook de meeknipperende zijmarkering is verplicht. Dit mogen speciale zijmarkeringsknipperlampen zijn, maar het mogen ook markeringslampen zijn die door middel van een zijpositie lichtregelaar de lampen mee laat knipperen bij het inschakelen van het knipperlicht.

 

Zijpositie lichtregelaar

Voor meeknipperende zijpositie volgens ECE R48.

IT 0704C 00905

 

 

 

 

Publicatiedatum: 
maandag, februari 1, 2021